Editorialistul Vasile Micleușanu: „Din experiența mea, atunci când am depășit rușinea de a face sex gay fără a mai căuta un motiv, am început să mă simt liber să explorez sexualitatea mea și să experimentez diferite modalități prin care corpul meu primește plăcere.”
În lumea noastră plină de norme și constrângeri sociale legate de sexualitate, adesea ne găsim într-o dilemă: este sexul o activitate care trebuie să aibă întotdeauna un motiv, sau poate să fie o experiență liberă, deschisă plăcerii și explorării? Această întrebare devine cu atât mai relevantă atunci când ne confruntăm cu concepțiile tradiționale care leagă sexul de dragoste și reproducere. Cartea „The Ethical Slut: Un ghid practic pentru poliamorie, relații deschise și alte aventuri” scrisă de autoarele Janet W. W. Hardy și Dossie Easton oferă o perspectivă provocatoare asupra acestei probleme.
De-a lungul istoriei, normele sexuale au fost impuse de instituții religioase, medicale și de stat, iar aceste norme au avut un impact semnificativ asupra indivizilor și comunităților. Cu toate acestea, ideea că sexul ar trebui să aibă întotdeauna un motiv sau să fie legat exclusiv de dragoste și reproducere este un construct istoric, așa cum a subliniat Michel Foucault. Aceste instituții au folosit deseori sexualitatea ca un instrument pentru menținerea controlului și exercitarea puterii. Normele sociale referitoare la sex au avut multiple implicații practice, inclusiv consolidarea de alianțe între familii influente, menținerea succesiunii de moștenire și creșterea economică.
În această schemă rigidă, sexul queer nu-și găsește un loc bine definit. Acesta a fost adesea perceput ca o abatere de la normele impuse de societate și, în consecință, sexul queer a fost marginalizat și stigmatizat. Oamenii queer au fost deseori privați de dreptul de a-și exprima deschis sexualitatea și de a trăi în concordanță cu identitatea lor sexuală. În acest context, sexul queer a fost înțeles ca fiind rușinos sau inadecvat, din cauza presiunilor sociale care au insistat asupra sexualității normative.
Sex-negativism și rușinea din jurul sexualității
Sex-negativismul, un termen discutat de autoarele cărții „The Ethical Slut,” este o consecință a acestor reglementări sociale. El se referă la stigmatizarea și rușinea asociate sexului în cultura noastră. Acest sex-negativism poate afecta în mod negativ modul în care oamenii percep și trăiesc sexualitatea lor. Poate să îi facă să se simtă vinovați sau jenați pentru dorințele și acțiunile lor sexuale, chiar atunci când acestea sunt consensuale și sănătoase.

Sex-negativismul se referă la faptul că atunci când vorbim despre sex ne gândim imediat la faptul că poate fi o experiență rușinoasă ori traumatizantă, viol, prostituție sau că ne putem infecta cu diferite boli. Practic o întreagă anxietate legată de sex. Evident că nu neg posibilitatea acestor situații, dar nu trebuie să uităm, așa cum subliniază autoarele cărții, că sexul este despre plăcere. Ori plăcerea este trecută pe ultimul loc în majoritatea discuțiilor despre sex, și considerată un motiv prea irelevant pentru a face sex.
În general, din propria mea experiență sexuală am fost adesea judecat pentru faptul că, așa cum au formulat unii, „mă las pradă plăcerii sexuale, fără a mă implica romantic.” Practic plăcerea este văzut că un dușman chiar și în cultura queer, o influență din cultura heteronormativă, nu ca un motiv suficient pentru a face sex.
- Te-ar putea interesa și: GAY SEX: Navigând prin rușine, frică, curiozitate și, desigur, plăcere
Totuși în capcana raționalizării sexului, cad chiar și cei care au o atitudine pozitivă despre sex. Ei fac sex pentru că îi ajută la scăderea tensiunii fizice, menținerea sănătății mintale, prevenirea problemelor de prostată, consolidarea relațiilor. Foarte puțin sunt cei care afirmă deschis că fac sex pentru că le place sau pentru că vor să facă sex. Sex de dragul sexului.
Sexul este despre plăcere, o experiență în sine completă și demnă de atenție. Așa cum scriu autoarele cărții: „Oamenii au sex pentru că îi face să se simtă bine, pentru că le oferă plăcere, și apoi se simt într-adevăr bine în propria piele.”
Etica sexului fără motiv
Din experiența mea, atunci când am depășit rușinea de a face sex gay fără a mai căuta un motiv, am început să mă simt liber să explorez sexualitatea mea și să experimentez diferite modalități prin care corpul meu primește plăcere. Dar m-am ciocnit de „poliția moravurilor” care etichetează experiența mea sexuală fără motiv la un simplu termen peiorativ: curvă.
Pe măsură ce am explorat am început să înțeleg complexitatea sexualității umane și am realizat că sexul liber are și el o etică proprie, una care nu ar trebui să fie neglijată sau judecată.
Nu invalidez sub nicio formă sexul din dragoste sau pentru reproducere ori pentru orice alt motiv. Vreau doar să arăt că alegerea de a avea sex pentru plăcere nu trebuie să fie însoțită de judecăți sau stigmatizare, ci poate să fie o experiență deschisă, liberă și responsabilă și care vine la pachet cu anumite responsabilități etice.
- Consimțământ. Deși etica sexului fără motiv promovează plăcerea ca motiv în sine, aceasta nu neglijează importanța consimțământului și eticii sexuale. Aceasta subliniază că, indiferent de motivul pentru care avem sex, este esențial să ne asigurăm că este consensual. Plăcerea nu trebuie să vină la pachet cu încălcarea drepturilor sau bunăstării altor persoane.
- Plăcerea ca scop principal. Una dintre ideile centrale ale eticii sexului fără motiv este că sexul poate și ar trebui să fie despre plăcere. Acesta nu trebuie să fie întotdeauna justificat de dorința de a procrea sau de a exprima dragostea profundă. Plăcerea în sine este un motiv suficient pentru a te angaja în actul sexual. În cartea „The Ethical Slut,” autoarele subliniază că plăcerea este o experiență valoroasă și ar trebui să fie recunoscută ca atare, fără a fi subestimată sau judecată.
- Depășirea constrângerilor culturale. Etica sexului fără motiv ne îndeamnă să depășim constrângerile culturale care au modelat viziunea noastră asupra sexualității. Acest lucru implică renunțarea la stigmatizarea sexului ca fiind rușinos sau necuviincios atunci când nu este justificat de dragoste sau reproducere. În schimb, ne este permis să ne explorăm propriile dorințe și să ne bucurăm de plăcerea sexuală, fără a ne simți vinovați sau jenați.
- Includerea diversității sexuale. O altă dimensiune importantă a eticii sexului fără motiv este includerea diversității sexuale. Această perspectivă ne invită să recunoaștem și să respectăm toate formele de exprimare a sexualității umane, inclusiv sexul queer și alte practici non-convenționale. Prin acest proces, etica sexului fără motiv ne ajută să combatem discriminarea și stigmatizarea sexualității diverse.
Etica sexului fără motiv ne invită să reconsiderăm modul în care privim sexualitatea umană. Ne încurajează să ne eliberăm de constrângerile culturale și să recunoaștem plăcerea ca un motiv valid în sine pentru a avea sex. Această perspectivă ne îndeamnă să fim mai deschiși la diversitatea sexuală și să practicăm sexualitatea într-un mod consensual. Prin această abordare, putem crea un mediu mai deschis și mai empatic pentru toate aspectele sexualității umane.
Postări relevante
- Parlamentul Ungariei interzice marșul Pride prin lege
- Ghosting-ul și frica de abandon. O analiză personală
- Orientarea sexuală: O invenție occidentală sau o realitate universală?
- Explicăm// Cum patriarhatul a inventat pederastia și de ce acum o folosește ca insultă
- Cupluri LGBTQ+ în desene animate și anime