În anii 1980, queer a fost revendicat ca termen politic pozitiv, în mare parte datorită reacției la epidemia HIV/SIDA și luptei pentru drepturile persoanelor LGBTQ+. Organizații precum Act Up și Queer Nation au respins strategiile de asimilare, militând pentru o schimbare radicală a societății. În paralel, cercetările academice în domeniul sexualității și identității de gen au contestat ideea că heterosexualitatea este naturală sau normativă, evidențiind rolul construcțiilor sociale.

Astfel, la sfârșitul anilor 1980 și începutul anilor 1990, a apărut Teoria Queer. Aceasta este o abordare academică și politică ce analizează și deconstruiește normele privind sexul, genul și sexualitatea, arătând cum acestea sunt influențate de structurile de putere. În loc să considere identitatea sexuală ca fiind binară – heterosexuală sau homosexuală – Teoria Queer explorează felul în care aceste categorii sunt create și utilizate pentru a organiza societatea și a distribui puterea.

Un concept central în Teoria Queer este heteronormativitatea – sistemul de credințe care susține că heterosexualitatea este standardul natural și implicit al societății. Aceasta impune ideea că fiecare individ se naște fie bărbat, fie femeie, iar identitatea sa de gen trebuie să corespundă sexului biologic. În plus, sugerează că dorința sexuală trebuie direcționată exclusiv către genul opus, consolidând astfel ideea că heterosexualitatea și identitățile cisgen sunt firești și universale, în loc de construcții sociale.

Heteronormativitatea influențează viața cotidiană, de la vestimentație și limbaj la structurile instituționale și politice. De exemplu, ne dictează cum ar trebui să se îmbrace bărbații și femeile, impune așteptări legate de relațiile romantice și familia ideală, și modelează discursurile din mass-media. Revistele promovează adesea stereotipuri de gen, sugerând că atracția dintre sexe este un fapt de necontestat.

Această normă rigidă duce și la asocierea automată dintre exprimarea de gen și orientarea sexuală. O femeie cu păr scurt și îmbrăcăminte masculină este adesea percepută ca lesbiană, iar un bărbat cu un stil „efeminat” este considerat gay. Aceste presupuneri reflectă modul în care societatea etichetează oamenii în funcție de conformitatea lor cu normele de gen.

Din propria mea experiență, ca persoană gay, am întâlnit frecvent oameni care presupun că sunt heterosexual doar pentru că nu corespund stereotipurilor asociate comunității LGBTQ+. Expresii precum „Wow, nu aș fi ghicit că ești gay” arată cum funcționează heteronormativitatea: ea creează așteptări și impune etichete, fără a lua în calcul complexitatea identităților individuale.

Prin analizarea acestor fenomene, Teoria Queer ne ajută să înțelegem și să criticăm structurile sociale care impun anumite norme de gen și sexualitate ca fiind naturale și universale. Ea oferă un cadru de gândire care ne permite să demontăm aceste presupuneri și să construim o societate mai incluzivă, în care identitățile și expresiile de gen sunt recunoscute și respectate în toată diversitatea lor.